Jdi na obsah Jdi na menu
 


T3, T3 SUCS

Obrazek

Vůz T3 na zastávce Želivského. Březen 2006.

Tramvaj se ovládá dvěma pedály pro jízdu a brzdu. Výkon motoru činí 4x40 kW, nejvyšší rychlost je 60 km/h. Větrání je zajištěno otevíracími okny a střešními otvory. 

Obrazek

Souprava T3 SUCS na konečné linky 18, Vozovna Pankrác. Březen 2006.

Od roku 1962 začala sériová výroba vozů T3, které nahradily předchozí typ T2. Počet vozů T3 pak prudce stoupl. V roce 1964 jich už bylo 302 a v roce 1970 už 670! Poslední vozy typu T3 byly do Prahy dodány v roce 1976, kdy jezdilo celkem 908 těchto vozů. V tomto roce byly dodávky pro Česko zastaveny stejně jako výroba.T3 tzv. Pohřební tramvaj na lince 10 u zastávky Počítalo se s nějakými vozy, které by nahradily T3. Ale protože se nepodařilo zahájit výrobu nových vozů, byly dodávky vozů T3 obnoveny. Dodávky z tohoto roku se později označovaly T3 SUCS. Jedna z nejvýraznějších změn byla, že u stanoviště řidiče byly posuvné dveře. Vozy T3 měly číselnou řadu 6101 - 6992 a T3 SUCS 7001 - 7292. Projekt vozu T3 byl vytvořen roku 1959, zejména na zakladě požadavků DP hl. m. Prahy a v roce 1960 zahájil DP Praha zkušební jízdu prvního prototypu a konečně v roce 1961 zařadil DP Praha první prototyp, který byl označen evidenčním číslem 6101. 

Souprava vozů T3 SUCS na lince 8 na Palmovce.

Souprava vozů T3 SUCS na lince 8 na Palmovce.

Poslední tramvaje T3 SUCS byly vyrobeny v roce 1989 a zprovozněny o rok později. V roce 1990 provozoval DP Praha 550 vozů T3 a 291 vozů T3 SUCS. Míst k sezení je ve voze 24 a k stání 138. Vozy T3 SUCS 7001 - 7020 byly dodány se třemi sloupci sedadel. Vpravo dvě místa a vlevo jedno (ve směru jízdy). Vyřazování vozů T3 začalo jíž v roce 1985, kdy se T3 SUCS ještě vyráběly. Vozů T3 je k roku 2006 už pouze 110 !!!, zatímco T3 SUCS jezdí ještě 289 z 291 vozů. Na klesajícím počtu se nepodílí příliš jejich vyřazování, ale modernizace na vozy T3M. Prvních 102 tramvají bylo modernizováno na T3M už v letech 1976 - 1981. Už přes 40 let jezdí tramvaje T3 a T3 SUCS v pražském tramvajovém provozu. Byly vyráběny v pražském podniku Vagónka Tatra, závod Smíchov, který byl od roku 1963 známý pod názvem ČKD Praha, závod Tatra Smíchov. T3 (SUCS) je jednosměrný, čtyřnápravový motorový vůz. V pravé bočnici jsou troje dveře.

 

Interiér vozu T3 SUCS. Březen 2006.

Interiér vozu T3 SUCS. Březen 2006.

Jejich vzhled je stejný, ale byla dodána výzbroj TV 1. Od roku 2000 už tolik neprobíhá modernizace vozů T3 na T3M, ale spíše už na vozy T3R.P. Vnější vzhled je oproti vozům T3 změněn třeba tím, že T3R.P už má digitální orientace, ale jinak byl změněn minimálně. Vozy T3 nejsou teď vidět jen v běžném provozu, ale i v muzejích. V roce 1984 byl po vyřazení zachován účelový vůz 6149 z roku 1962. Nejstaršími vozy, co ještě brázdí koleje jsou vozy T3 ev. čísla: 6509, 6514, 6529 z roku 1966.

nahoru

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA