Jdi na obsah Jdi na menu
 


Karosa B941 /E/

Obrazek

Karosa B941 na lince 107 na Dejvické v březnu 2006.

Více než polovina vozového parku kloubových autobusů Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s., je tvořena vozy typů Karosa B 941 a B 941E. Dopravní podnik zařadil do provozu 105 vozů typu Karosa B 941 v letech 1997 - 1998 a 70 vozů typu Karosa B 941 v letech 1999 a 2001. Všechny slouží dodnes. Ostatní dopravci autobusy těchto typů do systému Pražské integrované dopravy nevypravují. Kloubové autobusy typů Karosa B 941 a B 941E jsou městského provedení se čtyřmi dveřmi v pravé bočnici, z toho dvěma v předním a dvěma v zadním článku. Přední a zadní dveře jsou úzké, druhé a třetí dveře jsou široké. Vozy jsou trojnápravové, hnací je poslední náprava. Jsou vybaveny motorem LIAZ ML636E o výkonu 175 kW nebo Renault MIHR o výkonu 186 kW, které oba splňují emisní normu EURO 2. Převodovka je automatická čtyřstupňová ZF nebo třístupňová Voith. Maximální rychlost činí 70 km/h, u některých vozů je výrobcem udávána 72 km/h. Hmotnost dosahuje u provedení B 941 14 300 kg (objem palivové nádrže je zde 140 litrů) a u provedení B 941E 14 450 kg (palivová nádrž 300 litrů).Setkání Karosy B941 (napravo) a Karosa-Renault CityBus 18m (nalevo) v terminálu Kobylisy. Leden 2006. Vzhledově se autobusy typů Karosa B 941 a B 941E odlišují od Karos B 741, které ve výrobě nahradily, především oblými plastovými čely. Délka vozů činí 11 615 mm, šířka 2 500 mm a výška 3 165 mm. Míst k sezení je 43, k stání 108. Čalouněná skořepinová sedadla jsou buď anatomicky tvarovaná (zaoblená) nebo rovná typu VogelSitze. Existuje několik provedení potahů. Autobusy Karosa B 941E se od původního provedení B 941 odlišují podlahou sníženou o 10 cm (790 mm nad zemí místo 890) a sedadly umístěnými na mírném stupni oproti uličce. Dalšími změnami jsou obrysová světla na bocích karosérie, odlišné řešení zamykání dveří (bez klasických páček) a u plošin pro kočárek svislé opěrky pro stojící cestující ("žehlící prkna"). Okna jsou u obou provedení uchycena v gumovém těsnění. Dodávky kloubových autobusů Karosa B 941(E) umožnily vyřadit z provozu zastaralé autobusy Ikarus 280.08.Karosa B941 na Chodově. Únor 2006. Ve výrobě nahradil Karosy B 941E v roce 2002 nový typ autobusů Karosa B 961. Karosy B 941 a B 941E jsou v současnosti vypravovány ze všech garáží, ve kterých jsou umístěna kloubová vozidla, tj. z Hostivaře, Kačerova, Klíčova a Řep. V minulosti vyjížděly i z garáží Dejvice a Vršovice. Karosy B 941 jsou označeny evidenčními čísly 6175 - 6279, Karosy B 941E čísly 6280 - 6349. Všechny vozy jezdí v červeno-bílém nátěru a jsou vybaveny digitálními orientacemi. Obsluhují pouze městské linky, protože na příměstské linky DP hl. m. Prahy jsou vypravovány výhradně autobusy běžné délky. Vozy jsou v provozu spolehlivé a oblíbené, problémy bývají pouze s dveřmi. Na vozech dosud nebyly prováděny žádné větší opravy a jejich vyřazování se v dohledné době nepředpokládá.

nahoru

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA